Eunji Cho is a Seoul and Gyeonggi based artist. She explores the slippage that arises when a modern subject enters another territory and becomes a minority, colonized, and the “other.” In her recent works, the language that was generated from distinct, non-human perceptual systems of these organisms was presented and spoken. Cho has been continuously examining beings that defy existing biological classifications. As part of her artistic endeavor, she exhibited traces of their remaining ruptures in her works such as, mud, dust, Octopus ink and SCOBY.
Her works have been presented including her video screening «The Performers» at Ruan Mes56, Jogjakarta(2022),  her 9th solo show «Dancing Between Two Earths» in Alternative Space LOOP, Seoul, Korea(2020), «Anthropocene: Korea x Brazil» in Sao Paulo Video Brazil(2021), «Ecological Sense» in Nam Jun Paik Art Center, Yongin, Korea(2019), «Immortality in the Cloud» in Ilmin Museum of Art, Seoul, Korea (2019), «Voiceless» in Seoul Museum of Art, Seoul, Korea(2018), «Paranoid Zone» in National Museum of Modern and Contemporary Art, Seoul, Korea(2016), «Plastic Myth»s in ACC. Gwangju, Korea(2015), «Walking Drifting Dragging» in New Museum, NY, US(2013), «1st AFIRIperFOMA Biennale», Harare, Zimbabwe(2013), «Play Time» in Culture Station Seoul 284, Seoul, Korea(2012), <“Dtang, the Mud Said.”> at Duesseldorf Festival, Duesseldorf, Germany(2012), «tempus fugit» in Kuenstlerverein Malkasten, Duesseldorf, Germany(2012) and Gwangju Biennale_Annual Report at Exhibition Hall 1. Gwangju, Korea(2008).

조은지는 서울과 경기도를 기반으로 활동하는 작가이다.  그는 자신과 타자 사이의 경계를 탐구하면서, 신체적 영역이나 정신의 경계를 재설정하는 실험을 해왔다. 최근에는 인간과는 다른 구조의 생물체의 몸에 대한 관찰을 바탕으로, 그것을 감각적 개체로 바라보기보다는 의식을 구사하는 생명체로 이해하며, 그들이 가지고 있을 인간과는 다른 지각 체계에 바탕을 둔 언어를 보여주고 들려주었다. 또한 진흙, 먼지, SCOBY, 문어의 먹물 등 포획될 수 있는 생물적 존재의 카테고리에서 배척되어 온 미디엄에 관한 작가적 탐구를 심화하고 그들의 남겨진 파열의 자국들을 전시해왔다.
주요 개인전과 단체전으로«수행하는 사람들: 조은지 비디오 스크리닝»(Ruand Mes56, 족자카르타, 2022) «두 지구 사이에서 춤추기» (대안공간 루프, 서울, 2021), «Anthropocene: Korea x Brazil»(상파울로 Video Brasil, 상파울로, 브라질), «불멸사랑»(일민미술관, 서울, 2019),  «생태감각»(백남준아트센터, 용인, 2019) «보이스리스» (서울시립미술관, 서울, 2016), «APAP 5» (안양, 2016), «플라스틱 신화» (아시아문화전당, 광주, 2016), «Frame & Frequency» (Plecto- Galería. 메데인, 콜롬비아, 2014), «Museum as Hub_Walking Drifting Dragging» (뉴뮤지엄, 뉴욕, 미국, 2013), «Play Time» (문화역 서울284, 서울,2012), «“Dtang, the Mud Said.”» (뒤셀도르프 페스티발, 뒤셀도르프, 독일, 2012), «tempus fugit» (Künstlerverein Malkasten, 뒤셀도르프, 독일, 2012), 제7회 «광주비엔날레: 연례보고» (광주, 2008) 등 이 있다.

invited by Sascha Pohle


Jayeon Kwon studied at RISD (RI, USA) and earned her BFA and MFA degree at Ewha Womans University (Seoul, Korea). Her work is recalling something invisible, hidden, ignored, and forgotten. Thus, her work is more like an extended process of uncovering an already existing space and time, as if that space had a memory itself, awakening the different time fragments, and interconnecting them. Her long journey of discovering fragments that people leave behind in a specific place, weaving a narrative by randomly laying down elements in that space, invariably starts with “an encounter with places where people have carried on their everyday life.”
She has participated in residencies like IASK Changdong (Seoul), ISCP (New York), Vermont Studio Center (Vermont) and RCIPP (New Jersey). Her recent solo shows were <Standing on their own> (Sewoon Arcade, Seoul, 2017) which made an archive of the walls in Sewoon Arcade and <His Mountain> (Sahngup gallery, Seoul, 2020) which depicted a story of a mountain in drawings and installations that her father used to tell.

권자연은 Rhode Island School of Design (RI, USA)에서 painting을 수학하고 이화여자대학교에서 서양화 학사, 석사를 취득하였다. 그녀는 보이지 않는 것, 가려져 있는 것, 지나쳐버린 것, 그래서 잊혀진 것, 이러한 것들을 환기시키는 작업들을 드로잉, 설치, 사진 등의 다양한 매체를 통해 보여준다. 그래서 이 세상에 존재하지 않았던 무언가를 새로이 만들어내는 행위보다 이미 존재하고 있었던 공간과 그 공간이 기억하는 시간들을 발견하고 되살려내어 서로 이어주는 과정에 가까운 작업들을 진행하고 있다.
창동 레지던시, ISCP (뉴욕, 미국), Vermont Studio Center (버몬트, 미국)등 국내외 레지던시에 참여하였으며, 최근 작업으로는 세운상가가 품은 30년 넘는 벽들의 흔적들을 디지털 탁본이라는 기법을 통해 드러내는 <스스로 서서>(4특004, 세운상가, 서울, 2017) 개인전과 아버지가 생전에 들려주신 산에 대한 이야기를 드로잉과 도자 작업으로 보여준 <그의 산> (상업화랑, 서울, 2020) 개인전이 있다.

invited by Eunji Cho

< I butterfly You series – Two Eyes > Pencil on paper 2022
< I butterfly You series – Two Eyes > Pencil on paper 2022
Exhibition View, Nothingisreal / studio-project space-in between
Exhibition View, Nothingisreal / studio-project space-in between
< I butterfly You series – One heart > Pencil on paper 2022
< I butterfly You series – One heart > Pencil on paper 2022
‘드로잉을 하는 사람’
드로잉은 생활과 미술을 굳이 나누지 않고 할 수 있는 활동이라는 점에서 나에게는 가장 갈등이 없고 
마음이 가볍고 즐거운 활동이라 하겠다. 본디 일이란 자신의 생업이 되어야 하면서도 갈고 닦음과 
본연의 즐거움이 함께 하여야 하는 것일 것이다.
나는 유희를 좋아하는 사람이다. 그리고 보고, 듣고, 사유하는 것을 좋아한다. 이런 일상적 사유의 
결과를 드로잉과 텍스트라는 간소한 매체로 꾸준하게 수행하고 이들을 전시하는 것은 노동하는 
인간으로서도 즐거운 일이다. 또한 이 소소하고 꾸준하고 압도적이지 않은 행위는 일상을 
수행하는 사람으로서의 나를 겸손하게 만들고 마음을 광활하게 만든다. 그래서 나는 드로잉을 한다.
이번 전시에서 나는 ‘I Butterfly You’ 드로잉 시리즈, ‘文魚시 드로잉 시리즈 : 먹물, 귀납적 드로잉’ 그리고 2016년 이후 해 온 드로잉들을 모아 보여준다.



Back to Top