Showna Kim resides in Seoul where she develops work and exhibits internationally. Her work is based mainly on installation and extends to painting, drawing, photography, and graphic design. She consciously questions the ethics of our nature as seen through the lens of current scientific thought, using theories of gene variation and questioning the central dogma of molecular biology throughout the present age and the past. She previously studied visual merchandising and graphic design and worked for CheilWorldwide and major design and fashion companies in Seoul, South Korea. After moving to the UK, she studied fine art at University for the Creative Arts in Canterbury and Nottingham Trent University. From 2014-2016, she held a position as a director of an alternative art space where she created various art projects and exhibitions with national and international artists and directors.

현재 서울에서 거주하며 한국과 영국, 독일을 오가며 활동하고 있는 작가이다. 설치에 기반한 페인팅, 드로잉 및 사
진과 텍스트를 기반으로 과거와 현재의 분자 생물학의 중심 원리, 또는 유전자 변형 문제에 대한 이론과 분석을 통
해 인간 본성에 대한 의문을 윤리적 문제와 고찰하며 작업 하고 있다. 한국에서 그래픽 디자인, 패션 VMD 전공 후
제일기획과 기업에서 패션, 디자인 관련된 상품기획 및 공간디자인 일을 하고, 영국에서 학업을 다시 시작 하면서
순수미술로 학업계획을 바꾼 후 University for the Creative Arts 켄터버리, 노팅엄 트랜드 대학에서 수학 하였다.
2014-2016년까지 서울시디자인재단에 지원으로 설립된 대안공간 스페이스 원에서 디렉터로서 국내외 작가, 갤러리
들과 전시, 프로젝트, 이벤트를 등을 기획하며 공간을 운영하였다. 2018년 Gallery CyArt Document (서울, 한국) 공
모전 대상 수상 작가로 선정되었으며, 2021년 Turner Contemporary 및 London Design Biennale: Design in an
Age of Crisis m On Show 에 작품이 선정되는등 국내외에서 활발히 활동하고 있다.




invited by Sascha Pohle
‘Dia-gonis’
Drawing, Installation, Mixed Media, Dimensions Variable
(still in the process of making)
Etymologically speaking, the exhibition title Dia-gonis originally comes from the Latin, dia-(across) and gonis (angle) from angle to angle, which is connecting two non-adjacent angles or vertices of a polygon or polyhedron, as a straight line. By using the meaning of the title, it represents that the division of nature and culture disassociates itself from an idealised and ideologized term and must be considered anew. ‘Nature does and becomes; nature is subject and material at the same time’ - the exhibition Dia-gonis conveys artistic works using a pattern of cut wooden log texture and materials that surround us and constitute nature, and the intention of pattern by using a roller is depicted flatten soil. Undifferentiations between synthetic and organic, man-made and natural are rejected.
The work in exhibition implies a nature that firmly bears the mark of social and economic structures, and a nature composed of materials, like polished materials which would convey temporal and spatial distribution of processes, features and phenomena as well as the interaction of people and their environment, such as copper metal or perspex etc..; a nature which is the fundamental component of technologies and is revealed in chemical as well as physical processes; A nature that impacts beyond its sensory manifestations and whose varied interactions undermine our notions of time and space.

드로잉, 페인팅, 설치, 혼합재료, 가변크기 (작업제작 과정 중)
언어학적으로 작품 제목 ‘Dia-gonis’ 는 어원적으로 라틴어 접두사 dia-(across 가로질러서)와 어근 gonis (각/angle)가 합쳐져서 각을 가로질러서 마주 본다는 의미로 다각형에서 이웃하고 있지 않은 두 꼭짓점을 잇는 선분을 뜻한다. 제목의 의미처럼 작품은 이상화되고 관념적으로 구별되어 마주 보고 있는 자연과 문명의 경계선 사이의 균형 감각을 찾고 인간이 자연과 공존, 공생을 위해 필요한 새로운 감각의 관계성을 제안한다. 작품 속 재료들은 인위적, 유기적, 인공적인 것으로 자연적 사이의 차이는 없다는 것을 보여주고 있으며, 이것은 즉 자연은 물질이고 동시에 존재를 의미이며 인간이 자연과 맺어온 관계성을 나타내고 있다. 우드 핸드 롤러를 이용하여 나타낸 패턴은 롤러의 언어학적인 의미처럼 ‘토양을 고르게 한다’라는 의미가 내포되어 있다.
작품 ‘Dia-gonis’에서의 자연이란 사회/경제적 구조의 하나의 세계관으로서 해석, 유기적/인공적 (예: 아크릴, 구리(copper metal)...) 재료의 특징을 통해 시간과 장소에 의해 스스로 변형되고 인간과 환경의 상호작용 뿐만 아니라 변화, 특징 그리고 현상의 시간적 공간적 분포에 대해 나타내며, 근본적으로 과학 기술의 기본 요소이자 물리적인 과정 및 화학적 성분을 의미하고, 인간이 자연과 맺어온 관계에 대해 성찰하고 자연에 대한 근본적인 인식의 변화를 제안하다.​​​​​​​

‘Dia-gonis’
Drawing, Installation, Mixed Media, Dimensions Variable (still in the process of making the work)

Detail picture of ‘Dia-gonis’
Detail picture of ‘Dia-gonis’
Detail picture of ‘Dia-gonis’
Detail picture of ‘Dia-gonis’

Detail picture of drawing ‘Dia-gonis’ 

Back to Top